TIPS ATASI MASALAH KEPUTIHAN YANG MENGGANGGU HIDUP WANITA

TIPS ATASI MASALAH KEPUTIHAN

Seringkali masalah berkaitan faraj tidak diceritakan kepada sesiapa mahupun doktor sekalipun kerana rasa malu dalam diri seseorang wanita….Kebanyakan mereka berangapan bahawa masalah berkaitan faraj ini adalah disebabkan faktor usia, tekanan, pemakanan dan walaupun ia mengundang rasa tidak selesa dan menganggu aktiviti seharian mereka….Namun, sebenarnya alat sulit yang tidak dijaga dengan baik akan menyebabkan jangkitan kuman yang akan mengundang masalah keputihan dan penyakit berkaitan seksual….

Jangkitan pada faraj ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja tidak mengira faktor usia, dan latar belakang….Ia boleh berlaku kepada wanita yang sudah berkahwin mahupun belum….Jadi, tambahlah ilmu dan luaskan pengetahuan berkaitan dengan masalah ini dan berjumpa dengan doktor jika masalah berlarutan…Antara langkah bagi mengelakkan terkena jangkitan di bahagian faraj ialah dengan memastikan kebersihan faraj dan keadaan faraj kekal sentiasa kering….

MASALAH KEPUTIHAN

Masalah keputihan ini normal berlaku kepada wanita cuma yang membezakan sama ada ia serius atau tidak….Hal ini kerana, bahagian sulit wanita sememangnya sensitif dengan perubahan faktor persekitaran terutama tahap keasidan dan kealkalian….Penggunaan pembersih wanita, jangkitan seperti kuman, bakteria, kulat dan faktor persekitaran akan menyebabkan ketidakselesaaan, gatal atau mengeluarkan keputihan yang tidak normal serta berbau….

JENIS KEPUTIHAN

1) Tidak normal – lendir yang keluar adalah putih pekat, seperti bernanah, berbau busuk dan rasa gatal di sekeliling faraj

2) Keputihan kerana jangkitan bakteria – berwarna kuning, berbau hamis dan gatal pada kemaluan

3) Keputihan disebabkan jangkitan kulat – berwarna susu, bergumpal, berbau masam, rasa gatal dan kemaluan membengkak dan berwarna merah

TANDA JANGKITAN FARAJ

1) Pengeluaran lendir berwarna putih

2) Gatal

3) Berbau

4) Sakit pada abdomen

5) Demam

6) Sakit ketika membuang air kecil

7) Haid yang tidak teratur

TIPS ELAK JANGKITAN

1) Memastikan kemaluan sentiasa dalam keadaan kering….Kerana kuman akan aktif dalam keadaan persekitaran yang lembap

2) Elakkan penggunaan sabun atau gel pembersih yang mengandungi bahan kimia kerana boleh menyebabkan rasa pedih, kering dan gatal…Ada juga wanita yang alah dengan sabun….

3) Elakkan kekerapan melakukan douche iaitu memasukkan jari atau memancutkan cecair ke dalam faraj yang bertujuan untuk membersihkan bahagian dalam faraj….

4) Tukar tuala wanita dengan kerap semasa didatangi haid pada hari darah keluar dengan banyak…Jika gunakan tampon, elakkan menggunakan tampon yang mengandungi bahan pewangi…

5) Gunakan pakaian dalam yang longgar dan diperbuat daripada kapas…Tukar penggunaan dengan lebih kerap jika lendir keluar dengan banyak…Sebaiknya pakai pelapik seluar dalam…agar lendir tidak melekat pada seluar dalam yang akan mengakibatkan ketidakselesaan…

6) Jauhi memakai pakaian sintetik yang terlalu ketat kerena menyebabkan kulit berpeluh, tiada peredaran udara yang akhirnya menggalakkan kuman membiak

7) Jika sudah berkahwin, bersihkan alat kelamin sebelum dan selepas melakukan hubungan seks bagi memastikan tahap kebersihan yang optimum

Wanita-wanita sila ambil serius masalah ini…bukan untuk menakutkan tetapi sebagai langkah pencegahan…Mencegah lebih baik daripada mengubati bukan??  Jangan biarkan masalah menjadi serius barulah kita mencari ubatnya….Jangan sampai terlambat…Jom cegah dengan alfalfa complex ini….Si raja herba yang mengandungi banyak manfaat untuk kesihatan dalaman wanita…

alfafa1

Manfaat Alfalfa complex:-

1) Melegakan sakit sendi dan belakang

2) Menghilangkan kelesuan dan tekanan

3) Memberi kelegaan semasa haid (untuk wanita)

4) Merawat arthitis

5) Merawat alergi dan ekzema

6) Mencuci usus untuk membuang toksik

7) Mencucui buah pinggang dan merawat kencing kotor

8) Meneutralkan asid dalam badan

9) Merawat masalah keputihan wanita

10) Membesar dan menegangkan payudara

11) Bertindak seperti kacip fatimah untuk wanita

12) Memulihkan urat selepas bersalin

13) Membantu masalah penghadaman dan pencernaan

14) Meningkatkan stamina seorang suami

15) Melegakan sembelit

16) Membuang angin dalam badan

17) Milk booster

Jom kita lihat testimoni pengguna mengenai alfalfa yang membantu masalah keputihan…

Testimoni 1:-

testimoni keputihan alfalfa

Hai semua…saya nak share something tentang produk Shaklee nih…saya alami keputihan yang agak dahsyat sebab utama kata doktor maybe sebab terlalu penat dan stress…maklumla saya seorang pelajar masa tuh…Doktor bagi ubat dan nasihatkan saya amik suplemen…saya makan ubat doktor bagi tak ok jugak…saya cari-cari jugak apa nak makan…last-last ada kawan syor kan saya ALFALFA nih…jadi saya beli dan cuba amalkan…alhamdulillah sekarang keputihan dah kurang sangat dan maybe kalo terus diamalkan akan selesai lah masalah saya ni…lepas ni saya nak amik ESP plan untuk gastrik saya…kan puasa dah nak dekat…hehehe…ok..tu aje yang saya nak kongsi…bye…

Testimoni 2:-

testimoni keputihan alfalfa

Sebelum berkata-kata Dilla nak minta maaf ye…sebab kata-kataku berbau 18sx!!! bukan apa ini amat penting untuk hubungan kita bersama suami..Siapa kata ALFALFA untuk kaum wanita saja?? tahu tak Dilla dan hasben suka sangat dengan alfalfa?

1) Dilla ada eczema, hasben pula ada resdung…so bila dah ambil alfalfa barulah selesa..kalau tidak…sorang asyik tergaru2!!!sorang lagi asyik bersin!!!

2) Hubungan intim kami bertambah best!!! sebab keputihan dah tiada, lepas tu kita punya tutt bersih je, biasalah dah bersalin ni mesti ada kan?? malah untuk pengetahuan anda semua..alfalfa juga boleh memekatkan lagi air M**I para suami..

So, sesiapa yang merancang untuk menambah ahli keluarga…bolehlah makan alfalfa banyak2…hehe….lagi satu paling bagus ambil bersama dengan vitamin E (suami puji tau…kalah anak dara!!) 

Testimoni 3:-

alfalfa-keputihan 2

Saya memang mempunyai masalah keputihan semenjak dari bangku sekolah menengah lagi..Akibat daripada tak alert tentang kebersihan bahagian itu…Zaman sekolah belum pandai nak pakai pantyliner ke hape…Bila meningkat dewasa, saya perhatikan keputihan saya makin teruk tapi tak berani nak pergi klinik…Segan. Dengar-dengar doktor akan masukkan alat dalam kita punya tu…Lagilah takut….Terbiarlah sampai saya berkahwin dan hamil anak sulung...Semasa hamil, keputihan agak teruk jugak...Berbau dan berketul-ketul..Malu dengan suami…Mujur suami jenis yang memahami…Suami suruh saay pergi check…Doktor bagi ubat yang masuk kat dalam kita punya tu…Malangnya tak lama lepas tu keputihan saya datang balik…Sedih…Giveup…lepas tu langsung tak makan/pakai apa-apa produk pun sampailah saya mencuba set B yang ada mengandungi alfalfa..Saya dimaklumkan alfalfa boleh mengurangkan keputihan...Alhamdulillah setelah saya mencuba set trial yang untuk sebulan, keputihan saya dah tak ada…Serius!! Selalunya kalau saya pakai panty liner daripada pagi, tengah hari mesti dah penuh kesan keputihan tu tapi kali ni daripada pagi sampai petang, panty liner saya bersih!! Ya Allah rasa macam tak percaya…Saya tunjuk dengan suami, suami tersenyum je…Kalau dulu nak tidur pun saya terpaksa pakai panty liner sekarang tak perlu lagi…Alhamdulillah..Tak sia-sia saya mencuba….Saya tak malu nak berkongsi kegembiraan dengan semua orang…Dulu ade…sekarang tidak lagi…hehe..terima kasih shaklee…

 

Lihatlah ketiga-tiga testimoni yang berjaya merawat keputihan mereka dengan alfalfa….Ada yang dah bertahun-tahun lamanya menghidapi keputihan….Yela…nak berjumpa doktor mlu..segan…nak cerita bahagian intim….last-last terus menyepi….tak sangka makin serius….selepas mengamalkan alfalfa selama sebulan…terus tiada keputihan…..hubungan suami isteri juga semakin hangat kerana alfalfa….Nak tahu harga alfalfa??

Alfalfa hadir dalam dua botol iaitu botol besar dan botol kecil:-

Botol besar (700 biji) – RM 97.50

Botol kecil (330 biji) – RM53.75

Murah bukan….alfalfa mengandungi 1001 manfaat tetapi harganya pula terlalu menjimatkan dan berbaloi untuk kesihatan dalaman wanita….Jom dapatkan alfalfa sekarang…Jika inginkan penjimatan, boleh menjadi ahli Shaklee….dari Mei-Oktober 2015 ada promosi untuk pendaftaran keahlian…Setiap pendaftaran baru, anda layak mendapat VITALEA secara PERCUMA….Hubungi Byte untuk dapatkan khidmat konsultasi secara berterusan….Nikmat hidup untuk sihat….Nikmat sihat untuk beribadah….

penting1

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


CommentLuv badge