6 SEBAB KENAPA IBU MENYUSU PERLUKAN MAKANAN TAMBAHAN

6 SEBAB KENAPA IBU MENYUSU PERLUKAN MAKANAN TAMBAHAN

 

Assalammualaikum….semoga semua ibu sihat-sihat hendaknya….terpanggil nak kongsi sedikit tentang penyusuan susu ibu….kat pasaran sekarang, macam-macam produk keluar untuk bertindak sebagai milkbooster (MB)…betul kan? sampai ibu-ibu jadi pening…nak beli mana satu…betul ke yang nih berkesan?…ke yang tuh?….tanya kawan….beli sama macam kawan….sekali ambil…tak meriah pun seperti yang digembar gemburkan….haaa…dah bazir duit….hehe….

Setiap ibu mempunyai mb sendiri….ingat tak masa pantang….mak-mak kita suruh makan lobak putih, sawi putih, barli panas, kurma…semua nih MB kebanyakan ibu….MB semulajadi….tapi…bagi ibu yang inginkan penyusuan selama 2 tahun….kena fikir jugak la kan tentang MB nih….yelah….emosi tak stabil…tekanan…boleh bagi kesan terhadap kuantiti susu….

Ok..tak salah pun ibu nak try ambil MB….cari mana yang sesuai…bukan untuk sesiapa…untuk diri sendiri dan anak tersayang jugak….tapi penting ke tak? perlu ke tak? jom saya share:-

KENAPA IBU MENYUSU PERLUKAN MAKANAN TAMBAHAN?

1) ZAT MAKANAN DIBERI KEPADA ANAK

Haa….kena ada MB…sebab segala jenis makanan dan minuman yang berkhasiat yang ibu ambil telah disalurkan kepada anak melalui susu ibu…

Ibu makan sayur untuk dapatkan vitamin, tetapi khasiat sayur telah diberi kepada anak…jadi apa yang ibu dapat….di sinilah penting dan perlunya MB

2) MEMPERBANYAKKAN SUSU IBU

Bagi ibu-ibu yang menyusukan anak, susu meriah dan banyak memang menjadi impian…Lagi-lagi bagi ibu yang bekerja…perlu ada stok susu untuk diberikan ketika anak berada di rumah pengasuh….Maka, bagi saya MB sangat penting….emosi kita pun turun naik jugak kan…boleh ganggu pengeluaran susu…jadi, semasa emosi stabil, ibu ambil lagi MB, susu meriah dan banyak…boleh dijadikan stok….tak perlu risau lagi…

3) MENGUATKAN SISTEM PERTAHANAN IBU DAN ANAK

Terdapat MB yang boleh memberi khasiat untuk meningkatkan sistem pertahanan ibu dan anak….maka, jika ibu ambil MB, ibu dapat mengelakkan badan mendapat penyakit seperti demam, batuk, selesema seterusnya menguatkan sistem imunisasi badan anak….

4) MENCANTIKKAN KULIT

MB boleh bantu kulit ibu menjadi halus mulus dan cantik…eh, bukan  kulit ibu sahaja….kulit anak juga boleh cantik dan dapat mengelakkan anak daripada terkena ekzema…kesian sangat kalau si comel terkena ekzema…kulit kemerahan…tak selesa….jadi, ada MB yang boleh bantu atasi masalah ekzema ini…

5) MEMBEKALKAN TENAGA BERPANJANGAN

Sememangnya badan akan merasa letih selepas menyusukan anak….ditambah dengan kerja rumah…jika ibu bekerjaya pula, selesai mengepam, sibuk pula dengan tugasan…..Maka, MB akan membantu ibu sentiasa bertenaga walaupun banyak tugasan yang perlu dilakukan setiap hari….

6) MENGELAKKAN RASA LAPAR

Semua ibu mengakui menyusukan anak akan menyebabkan perut merasa lapar…betul kan?….jadi, MB boleh bantu ibu sentiasa merasa kenyang….jika lapar pun, masih boleh mengambil jumlah makanan dalam kuantiti yang sedikit tetapi susu tetap meriah…bes kan macam tuh?….seronok…jadi, berat badan boleh kembali ideal….berat idaman juga berjaya dimiliki….

**Sekarang…rasa penting tak MB nih…penting kan…jadik carilah MB yang bersesuaian dengan diri ibu…dan pastikan juga ibu dapatkan cara makan yang betul….:)

 

Ikhtiar sihat,

ByteJannate

Wasap 0133946178

sweetticer@gmail.com

Page :- sweetticer

Pengedar Shaklee Muar, Pengedar Shaklee Johor, Pengedar Shaklee Malaysia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


CommentLuv badge